VÄLLISTE TRAIL

Idag tog jag min första löprunda upp på ett fjäll! Och på min första semesterdag här bestämde jag mig för att springa Välliste Runt. Jag vandrade samma led förra sommaren, men då var det en tjock dimma på toppen så jag kunde inte njuta av utsikten den gången. Men idag tog jag tjuren vid hornen och tog det brantaste partiet först och sprang leden baklänges.

Efter en svajig väderprognos så sprack dimman upp och  vädret blev helt fantastiskt! Jag visste att vädret skulle bli sämre på eftermiddagen, så jag kom iväg hyfsat tidigt (i skrivande stund öser regnet ner).

PÅ TOPPEN Efter ca 40 minuter nådde jag Vällistes topp, 1025 möh, och utsikten var magnifik! Bl a kunde jag se Snasahögarna i öster. Efter det så var det mer eller mindre utför hela vägen.

VÄGEN NER Det dröjde inte länge förrän jag kom ner i tät björk- och granskog. Efter ett brantare parti med en hel del rötter och lite mer teknisk löpning kom jag ner till Ytterstvallen där jag tog en fika. Sen var det bara att spurta dom sista fyra kilometrarna genom skogen tillbaka till Trillevallen. En fantastisk dag!